Δρόμοι μετάβασης από την εφηβεία στην ενηλικίωση στην Ευρώπη

 In European Department News

Κάθε μετάβαση στη ζωή μας από μια κατάσταση σε μια άλλη, αποτελεί ένα τελετουργικό μετάβασης (ή αποχωρισμού). Από τα αρχαία τελετουργικά μύησης, μέχρι το πιο κοινό γεγονός σήμερα, όπως η στρατιωτική θητεία ή ο γάμος, τα τελετουργικά μετάβασης καταλαμβάνουν κάθε κίνηση στη ζωή μας και τις περισσότερες φορές πλέον τελούνται μηχανικά από εμάς τους ίδιους.

Η ενηλικίωση δεν είναι κάτι που κατακτάται από τη μια στιγμή στην άλλη, και σαφώς δεν είναι μια φάση στην οποία εισέρχεται ένας άνθρωπος αυτόματα στα 18α γενέθλιά του. Δεν πρόκειται για ένα σημείο, αλλά για μια συνεχή και μακρά διαδικασία, πολλές φορές επίπονη. Τα κοινωνικοοικονομικά φαινόμενα που αντιμετωπίζει οι άνθρωποι καθημερινά έχουν οδηγήσει επίσης σε μια κοινωνία που αισθάνεται όλο και περισσότερο σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, επισφάλεια και ανασφάλεια. Αυτά τα συναισθήματα επηρεάζουν και αλληλεπιδρούν με την κρίση που επηρεάζει την εφηβική ηλικία, όταν τα συστήματα αναφοράς της μετακινούνται από τη γονική ομάδα (οικογένεια) στην ομάδα αναφοράς (τους συνομηλίκους τους).

To πρόγραμμα «YOU-ROPE» υλοποιείται στo πλαίσιo του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, ενώ συμμετέχουν εταίροι από την Ιταλία, την Ρουμανία και την Ισπανία. Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κατάρτισης για την Απασχόληση (ECTE.GR), με έδρα το Ρέθυμνο, συμμετέχει ως εταίρος εκπροσωπώντας στο πρόγραμμα. Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι η πρόληψη των προβλημάτων της νεολαίας, μέσω μιας πιο αποτελεσματικής κοινωνικής ένταξης, η οποία θα υλοποιηθεί υιοθετώντας το μοντέλο μετάβασης στην ενηλικίωση «Rites of Passage», όπως ορίζεται από τον καθηγητής David G. Blumenkrantz. Το μοντέλο αυτό στοχεύει στην προώθηση της ανάπτυξης ανθεκτικών κοινοτήτων και στην πρόληψη της εφηβικής δυσφορίας μέσω της εφαρμογής μιας κοινοτικής παρέμβασης που κινητοποιεί την τοπική επίσημη και ανεπίσημη δικτύωση και τους ίδιους τους εφήβους για τον εντοπισμό συγκεκριμένων τελετουργιών μετάβασης από την εφηβεία στην ενηλικίωση (Rites of passage), στο δικό τους τοπικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Η δημιουργία ενός Rites of passage, το οποίο φέρνει σε λειτουργία μέσω της χρήσης συμβόλων των αξιών στις οποίες βασίζεται η κοινωνική ζωή, καθιστά δυνατή τη δημιουργία ενός ισχυρού συναισθηματικού και αλληλέγγυου δεσμού μεταξύ των μελών μιας κοινότητας (V. Turner, 1967, 1969) και ενισχύει την ακεραιότητα μιας κοινωνικής ομάδας.

Το μοντέλο παρέμβασης που θα σχεδιαστεί και υλοποιηθεί από όλους τους φορείς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, θα προκύψει από τον εντοπισμό των θετικών εμπειριών ενηλικίωσης στην Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Ρουμανία και στοχεύει στην ενίσχυση της ποιότητας της εργασίας με νέους, την εμβάθυνση της συνεργασίας των ιδρυμάτων που εργάζονται με νέους αλλά κυρίως την ενθάρρυνση της συμμετοχής των εφήβων, των γονιών, των εκπαιδευτικών και της κοινότητας στο σχεδιασμό σημαντικών εμπειριών ενηλικίωσης σύμφωνα με τις προσωπικές τους αξίες και την πολιτιστική κληρονομιά κάθε χώρας με μια κοινή προσέγγιση της ΕΕ για τη μετάβαση προς την ενηλικίωση.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Βαρκελώνη στις 25-26 Απριλίου, ο κος Κώστας Ανδρουλάκης και ο κ. Κωστής Φλουρής, από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κατάρτισης για την Απασχόληση (ECTE.GR), παρουσίασαν τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας σχετικά με τις εμπειρίες ενηλικίωσης ατόμων από διάφορες ηλικιακές ομάδες στο Ρέθυμνο και στο Ηράκλειο. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιηθούν ανάλογες έρευνες και παρεμβάσεις σε σχολεία και δομές ψυχικής υγείας στην Κρήτη.

Περισσότερες πληροφορίες κ. Κωνσταντίνος Ανδρώνης, (28310 42428, ECTE, Παπαναστασίου 3, Ρέθυμνο, info@ecte.gr)

Το έργο υλοποιείται με τη τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+. Και τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.

Recommended Posts

Read our COVID-19 protocol for Erasmus Mobilities

ECTE, as a certified training center have a health protocol in place, in accordance with the guidelines of the National Public Health Organisation for training institutes and be ready to deal with a potential Covid-19 case.